Sidor

måndag, mars 06, 2006

Oscarsgalan 2006

Jag gick och la mig tidigt för att stiga upp klockan två, lagom till att se George Clooney få en oscar för bästa manliga biroll. I sitt tacktal sa han ”Jaha, så det är alltså skådespelare och inte regissör jag är” (han var också nominerad till en oscar för bästa regi för ”Good night, and good luck”). ”Oscarsvinnaren George Clooney, sexigaste mannen i världen 1997 och Batman dog idag…” fortsatte han med att denna titel skulle följa honom resten av livet och pratade sedan om hur svårt det är att jämföra skådespelarprestationer om de inte alla skulle göra samma roll, t ex Batman. Jag tyckte nog att det var galans mest underhållande tal Men George brukar ju inte vara trist så det var väl väntat.
Joaquin Phoenix blev utan oscar för ”Walk the line”, men en vacker dag kommer han att få en oscar för han är aldrig dålig i en film. Riktigt duktig skådis.
Däremot hans motskådespelerska Reese Witherspoon fick en oscar för bästa kvinnliga skådespel, något som var väldigt väntat. Reese är också duktig, ser man hennes allra första film ”Man in the moon” så vet man…
Charlize Theron trodde också att Reese skulle få en oscar och var glad åt att ha blivit nominerad en gång till. Denna gång tyckte jag nog att hon hade den finaste klänningen (inte lika färglös eller tråkig som tidigare kreationer).Sedan var galan i stort sett slut och trots att jag kände mig jättepigg gick jag och la mig och sov någon timme till innan det blev dags att gå till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar