Sidor

onsdag, oktober 25, 2006

Cistern, seafood & Essaouira

Klockan sju åkte vi iväg mot ”El Jadida” där det fanns en snygg vattencistern. Orson Welles ”Othello” är inspelad där, så nu får jag väl ta och se den filmen också. Det regnade så jag gick inte upp på taket och kollade utan styrde stegen till den lilla butiken istället. Inuti hittade jag en sittpuff som hade mitt namn på sig så jag frågade vad han skulle ha (250:-) och bjöd 200:-, sedan enades vi om 210 och jag är sedan dess lycklig ägarinna av TVÅ sittpuffar.

Sedan körde och körde vi längs havet. Fin, fint. Hav vars vågor som stundvis färgats rosa av den röda jorden som spolats ner från bergen av regnet. Vi stannade vid en ”seafood” restaurang och åt en riktig god lunch.
När vi kom fram till Essaouira hade vi tid för oss själva. Jag gick till mitt mysiga hotellrum som hade en liten trapp upp till sovrummet. På hotellet som Jimmy Hendrix ska ha bott på fick jag enn rum med en liten hall, en trappa ner till badrummet som en liten lägenhet utan kök. Lite slitet på ett fint sätt. Rustik, säger man väl. Riktigt mysigt!
Jag packade resväskan ordentligt med alla saker och såg hur mycket utrymme jag hade kvar innan jag gick ut på stan.

FJag gick runt med ett par ur gruppen och kikade. Vi köpte askar i thujaträ, väldigt fint hantverk. Det blev en tallrik också som jag hade tänkt skulle rymmas i handbagaget, men det gjorde den inte. Så då gick jag ut och köpte en marockansk lampa istället. Till sist rymdes båda två i handbagaget i alla fall. Jag tror fatet krympte lite över natten.

Middagen på hotellet ackompanjerades av en grupp musikanter som lät högt och annorlunda. Inte någon lugn och ro till middagen musik direkt. Varmrätten var kött med katrinplommon som tillagats och serverades i en takine. (Utan ris, couscous eller potatis, väldigt GI) Det var gott med katrinplommon, det ska jag prova hemma i Sverige någon gång. Vi åt och hade trevligt, drack lite vin och pratade om resor. Vår guide fick oss at tända tomtebloss som avslutning och sedan talade hon om att imorgon måste vi stiga upp tidigare än planerat. Så vi gäspade och gick till våra hotellrum, jag somnade gott i mitt.

1 kommentar:

  1. Det mest primära saneness detta värmer Zephyr från kryddig ra , Terra , de medföra kan också vara bekvämt atmosfäriska fronter och mer.

    SvaraRadera