Sidor

söndag, februari 04, 2007

Filmmaratonkväll

Ikväll har jag suttit bänkad framför dumburken. Jag började med att se en dokumentär om nilaborren i Victoriasjön som hette "Darwins mardröm". Nilaborren planterades in av någon i början av 60-talet som "ett litet experiment", men den åt upp alla andra fiskar vilket gjorde att säkert 200 andra arter försvann. Filmen som positiv till fisken men vände sedan och berättade en annan historia. Folket får jobb och sa själva att vad skulle dom annars jobba med? Nilaborren förbereds och exporteras till europa via flygplan. Kvinnorna i afrika prostituerar sig åt piloterna och till fiskarna, vilket gör att hiv-viruset sprids som en löpeld. Fisken anses för dyrbar för att äta och exporteras även när det är hungersnöd. Flygbolagen vill inte flyga ner ett tomt plan till Afrika och tar med sig vapen till försäljning på ditvägen. Gatubarnen bränner spill av fisklådorna till lim som de kan sniffa och en gammal vakt hoppas på krig för då får man bra betalt. Skrämmande film! Nu vill jag då verkligen inte åka till Tanzania. (Den var nominerad till en oscar för bästa dokumentär 2006, men då var det "Pingvinresan" som vann. Jag tyckte att den var trist i början men efter ett tag hade man som kommit in i historien och börjat tycka det är intressant.)

Det var "Armageddon" på tv, jag gillar den filmen (men jag skäms nästan för att erkänna det). Bruce Willis som supercool oljeborrare som jagar dotterns älskare med gevär på oljeriggen, det är en bra start. Sedan gillar jag Peter Stormares ryska astrounaut också. Han spelar bra. Speciellt gillar jag när han säger "american spaceships, russian spaceships all made in Taiwan". I slutet har det någon gång hänt att jag har fällt någon tår till tonerna av avslutningsmelodin. Riktigt bra sång.

Sen såg jag "Signs" och ikväll kändes den lite halvläskig, det kanske var för att det var så sent. Man tycker ju att man inte ska tycka det är obehagligt när man vet hur det går. Men den är också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar