Sidor

måndag, februari 12, 2007

Hälsobröd

Jag har länge tänkt att man ju verkligen borde baka sitt eget bröd. Så idag gjorde jag faktiskt det och jag tänker fortsätta med det. Allra först blev det ett väl beprövat enkelt recept som jag tror att jag fick på hemkunskapen i årskurs 6, av namnet kan man ju tro att det är hälsosamt bröd. Här är receptet efter några små förändringar.Hälsobröd50 gram margarin
4 dl mjölk
50 gram jäst
2 krm salt
2 msk sirap
2 dl krossad råg
4 dl rågsikt
6 dl vetemjöl

Gör så här:
Smält margarinet och häll sedan i mjölken och värm till fingervarmt. Rör ut jästen i smörmjölken (det är viktigt att den är just ljummen och inte så het att den tar död på jästen). Tillsätt sedan salt och sirap. Häll över vätskan i en stor skål. Tillsätt krossad råg, rågsikt och vetemjöl.
Låt degen jästa en stund under bakduk (15-20 minuter).
Dela degen i fyra delar och arbeta den slät och smidig på ett bakbord. Tillsätt mer vetemjöl om den fastnar i bordet. Ur varje del gör du 6 små bullar. Det blir 24 st (två plåtar med 12 på varje). Låt bullarna jäsa under bakduk och sätt ugnen på 225 grader. Grädda sedan i mitten av ugnen cirka 10 minuter. Tag ut bullarna och placera dem på ett galler, pensla med vatten och låt kallna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar