Sidor

lördag, april 07, 2007

Påskafton

Klockan elva blev vi insläppta i lokalen. Kaffekokning och gräddvispning sattes genast igång. Gräddtårta med vaniljvisp och chokladcrisp dekorerades med kiwi för att matcha dukningen.Gästerna anlände strax efter klockan tolv och så pratade vi lite och fikade ett tag.
Vid tretiden hemma hos pappa stektes löken och blandades med köttfärs, kryddor och koriender. Indiska köttbullar med andra ord.I Piteå kallar man den största grytan man äger för "paltgrytan" och den kom till användning när köttbullarna skulle kokas i tomatsås.
Strax före sex var vi tillbaka i lokalen med färdiga köttbullar i tomatsås. Raskt påbörjade jag Vindaloo, champinjoner med smak av citron. Risvattnet uppmättes och sattes på kokning. Tandoorikycklingen åkte ner i tomatsås med tikka masala kryddning och till sist fick köttbullarna lite uppvärmning och grädde. Tillbehör som spenat i naturellyoghurt, raitasås fick min syster fixa samtidigt som hon assisterade kocken. Pappa skötte dukning och diverse (Ja, han vek till och med servetterna efter att jag visat hur man gör).
Mina första gäster kom kvart i sju och resten strax efter sju. Så det var bara att duka fram maten och konstatera att timingen var perfekt. Det lät som om dom tyckte om maten och alla blev mätta. Jättemätta. Men klockan nio dukade jag fram tårtan och kaffet för dom som var sugna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar