Sidor

söndag, juni 03, 2007

Kollektivt självmord - Arto Paasilinna

Solen skiner och vinden fläktar precis lagom, med andra ord har det varit bokläsarväder idag. Jag har hunnit med senaste numret av Plaza och läst ut Arto Paasilinnas "Kollektivt självmord". Den handlar mestadels om en finsk direktör som bestämmer sig för att gå ut och ta livet av sig i närmaste lada där det visar sig att en överste precis tänkt göra detsamma. Så de kommer fram till att det måste finnas många som tänker samma tanke och samlar en stor grupp självmördare på konferens i Helsingfors. Där kommer man på att en kollektiv självmordsresa kanske skulle vara bästa lösningen på problemet.
Svart humor, ja visst. Så tragikomiskt att man ibland får dåligt samvete för att man skrattar. Men jag gillade den.
Efter mina timmar i solen har jag fått några fräknar på näsan och bröstkorgen är lite rödare än den borde vara. Jag ska vara försiktigare nästa gång.