Sidor

fredag, december 07, 2007

Julfest #1 med dompa

Julfest med jobbet inleddes med personalmöte som vanligt. Ett smart sätt tycker jag, först lite möte och information om framtiden och sedan nöjen. Vi hade blivit informerade om att det skulle vara en "gastronomisk upplevelse" för oss innan respektive dök upp. Det visade sig vara champagneprovning. Inte illa alls.
Vi hade fem vinglas var att titta på, lukta och smaka på. Ett av dem var Dom perignon (dyrt), ett var ett mousserande vin (billigt) och tre var champagne för 250-380 kr (dyrt? billigt? medel?). Jag har aldrig köpt champagne...Först försökte jag kolla vilken som var guldgulast i färgen då den tydligen ska bli så med åren. Det gick inte så bra.
Men sedan när jag luktade så kunde jag ganska snabbt förstå vilken som var det billiga mousserande vinet för att den luktade mycket sötare än de andra. Det var svårt men tre av fem kunde jag klura ut. Den som luktade ladugårdsliknande var den dyraste. Lyckligtvis visade det sig att jag inte har den dyraste smaken i alla fall. Min favorit blev den äppeldoftande Bollinger för 350 kronor. Så nu vet jag vad jag ska köpa till nyår!
(Nä, skojade bara. Det blir förstås Asti Cinzano, söt och god.)
På tal om nyår så förslog våra experter att man skulle börja med att servera champagnen, för klockan tolv efter middag och flera glas. Vem bryr sig då om vilket bubbel det är i glaset? Champagne kan lätt starta upp en fest då den oftast far rakt upp i huvudet. Champagne som välkomstdrink är ju aldrig fel.När vi hade provat och valt vår favorit så kom respektive. Det vill säga alla respektive utom min. Jag var solokvist bland alla par men det var inte så farligt. Det var ju självförvållat, han hade ställt upp på att följa med mig.Efter lite plockmat (god, god plockmat) som gjorde champagnen ännu godare gick vi vidare till restaurang. Där serverades vi vin och carpaccio till förrätt om man nu inte hade valt svamp ravioli istället. Det borde jag ha gjort men jag var nyfiken på vad det andra (carpaccio) var för något. Carpaccio var helt okej men pastan såg godare ut. Sedan följde kött med sås och potatis (gott), mera vin och en massa prat. Bland annat spekulerade vi i resturangens glas. Inredningen ser ut som en fin restaurang och priserna är som på en fin restaurang. Men när man köpte glasen gjorde man en miss. Det var stora fina vinglas, avecglas som inte matchar, ölglas sponstrade av Carlsberg OCH plastglas till vatten á la restaurang på turiststråk i utlandet. Det störde mig lite...

Mot slutet av kvällen gick vi som var kvar vidare till min favoritkrog. Så jag stannade där tills min skjuts ringde och sedan åkte jag lastbil hem till Piteå och pojkvännen.
Det blir första helgen som jag bor hos honom över helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar