Sidor

torsdag, februari 07, 2008

Biomaraton

Ikväll har vi haft myskväll med biomaraton. Först en komedi och sedan en actiondrama.
Först såg vi Juno, oscarsnominerad till bästa film.
Filmen handlar om 16-åriga Juno Mc Guff (spelad av Ellen Page) som bestämmer sig för att prova sex med sin kompis och sedan visar sig vara gravid. Men hon är inte en tonåring som bryter ihop för det utan letar upp ett passande par som vill adoptera eftersom hon tycker att det verkar vettigast. Tiden går och magen växer medan karaktärerna i filmen långsamt kommer fram till vissa saker. Det här är då en komedi med en kaxig ung tjej i centrum, omgiven av andra tonåringar och äldre tonåringar. Jag tycker att den var bra, 8 av 10 möjliga.Den andra filmen vi såg var "I am legend".
Filmen handlar om en dystopisk framtid där man hittat en vaccination mot cancer, som sedan utvecklade sig till ett virus. Viruset förvandlar allt i dess väg till bitska våldsamma och blodtörstiga varelser. I New York bor en forskare (Will Smith) som var immun mot viruset och nu jobbar för att hitta ett botemedel, men han är ensam så när som på sin hund. I skuggorna kurar våldsamma virusinfekterade varelser som kommer ut på natten. Då han i hemlighet kurar ihop sig inomhus i sitt fortliknande hem. Varje dag har han sina fasta rutiner och ser till att vara hemma innan solens nedgång, men hur länge orkar man kämpa ensam?
Skrämseleffekter och otäcka varelser men ändå bra och intressant, konstigt nog lite halvt om halvt trovärdigt.
Jag var bara tvungen att se när den eftersom jag efter att ha sett trailern drömde att det var jag som var Will Smith och sprang omkring med min hund jagad av otäcka varelser. *Gulp*
Jag ångrar mig inte, filmen var helt klart värd att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar