Sidor

söndag, mars 23, 2008

Påskdagen & Annandag påsk

Det hade varit kallt även denna natt så det var inte särskilt bråttom att komma sig iväg. Elverket fick sig lite värme i bastun tillsammans med glykolen så att vi kunde koka kaffe. Min farbror gäng hade tänkt köra ända till Bäverholmen medan barnen fått bestämma hos oss och de var inte sugna på någon långtur. Men på grund av kylan hamnade vi allihopa i Hilmersgrobban igen. Det var något kallare idag.Jag provade att åka på syrrans bräda. Micke som utbildat sig till instruktör sa att jag skulle ställa mig med benen lite isär och så puttade han mig lite så jag satte fram ena foten för att ta emot. Först tänkte jag "men va fan gör du" men det var visst för att avgöra vilken fot jag skulle ha nedåt. Det gick inte särskilt bra men var ändå roligt.Hemma i stugan igen åkte pappa och hans sambo iväg för att piffa till farmors hår och vi andra stannade kvar. Micke stekte parisare ute på grillen och jag hade alla planer om att äta upp min. Men om sanningen ska fram så har jag svårt för korv.
Efter maten spelade vi "Alias", jag och Micke mot syrran och hennes kille. Dom förlorade och syrran är som en 5-åring när det gäller att förlora. Hon är både en dålig vinnare (hoppar upp och ner och ropar jag vann) och en dålig förlorare (vägrar inse att hon förlorat fast man gått i mål medan hon har halva planen kvar). Jag har å andra sidan spelat kort med barnen och inte låtit dem vinna medvetet (förutom en gång med den yngsta). Jag tänker inte låta dem vinna - jag tänker lära dem hur man vinner. Men de får öva lite först...

Annandag påskVi skulle åka hem och steg upp vid åtta men när temperaturen visade -29 grader ville inte glykolen brinna för kaffekokning. Men ännu värre var att Mickes skoter ville inte starta och för bilarna såg det mörkt ut. Så fram med elverket och värma skotern. Sedan kördes elverk och packning upp till bilarna. Någon timme med motorvärmare startade alla tre och vi kunde ge oss iväg till farmor.
Hon bjöd på kaffe och våfflor i sina fina Mon Amie koppar.
"Blått är flott som ett silverslott" har hon alltid sagt.
Nästa stopp blev riktigt god pizza i Arvidsjaur. Pizzeria Cazba, jag åt en Cazba special utan paprika med bearnaisesåsen på sidan om. Tunn botten och jättegod! Rekommenderas om ni passerar Arvidsjaur.
Nästa stopp blev hem till mamma för att lämna hennes födelsedagspresenter. Vi hade köpt böcker för självkänsla och lycka och kosten att se positivt på tillvaron.
När vi kom hem till Micke packade vi in sakerna och strax var det klart så skulle jag åka med bussen till Umeå dit jag kom strax efter elva och stupade i säng.

2 kommentarer:

  1. Det låter hur mysigt som helst!!!!

    SvaraRadera
  2. Att ni var till Lillpite och träffa mamma, det har du glömt.

    SvaraRadera