Sidor

söndag, maj 18, 2008

Bonusmamma?

Min kusins sambo sa ”Jag hör att du blivit trebarnsmor”, och det är vanligt numera att folk säger ”så du har fått bonusbarn” eller ”så du har blivit bonusmamma”. Men är jag det? Jag ser mig själv som tjejen som är ihop med barnens pappa och barnen som min killes barn som jag försöker lära känna. Kanske vi kan bli kompisar med tiden och jag hoppas på att vara en bra vuxen förebild.

När vi var utomlands åkte vi på en båttur och mannen på båten envisades med att kalla mig "Mummy".
"Sandwich for mummy?"
"Sangria for mummy?"

Det kändes riktigt bisarrt. Rent fysiskt skulle jag inte ha kunnat vara mor till den äldsta, men visst den yngsta - ett barn i den åldern vore det inte så konstigt om jag hade.

Men när blir man egentligen "bonusmamma"?
Så fort man börjar dejta en kille som har barn?
När man flyttat ihop med killen och barnen?

2 kommentarer:

  1. Jag har ställt mig liknande frågor när jag träffade min kille.

    Han hade två tjejer.
    Hur gör man då?

    När blev jag mamma?
    Dagen då jag tänkte att "vi kör på detta", ser om det funkar liksom?

    Ja, jag vet inte men nu såhär 1,5 år senare måste jag säga att det för mig nog blev "bonusmamma" ganska tidigt.
    Jag är så glad att de finns och att jag får vara med dem.

    Kort sagt ett privilegium.
    Men det gäller att hitta vägen dit och den är gropig mellan varven där är ju sant........

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. hej!

    googlade "bonusmamma" och din blogg dök upp rätt högt bland träffarna. kul att läsa lite positiva tankar och inte bara trådar i forum där det är massa trubbel inblandat.

    själv kände jag mig inte som bonusmamma till min killes ungar förrän de frågade mig "visst är du våran låtsasmamma?", då smälte hela jag!

    SvaraRadera