Sidor

söndag, juli 27, 2008

Festivalmaten

I onsdags blev det en langos från det vanliga stället. Det som är mitt emot Skölds (bredvid oxfilérullarna). Den tyckte jag inte alls var god. Räkorna luktade fisk och det smakade budget ost. (60 kr tror jag)
Jag ger den 2 av 6 stjärnor

Men för den skull ska man inte lägga langosen helt åt sidan. Det fanns nämligen PA langos också. Där fick man välja pålägg (räkor, krabba, stenbitsrom) och det var godare ost samt vitlökssmör. Den var god. (55 kr)
4 av 6 stjärnor

Tre små rätter i ett thaistånd mitt emot Adana var gott. Men de hällde på för mycket sweet chili, sånt vill jag helst ta själv (såsen på sidan om). (60 kr tror jag)
3 av 6 stjärnor

Godast av allt var tapas från resturang Furuborg. Ingenting på den tallriken var dåligt (och jag som trodde att jag inte tycker om lamm), det var snarare som om smaklökarna njöt och jag med dem. Priset (120 kr) var lite väl förstås men det var definitivt bra att vi provade. Mums fili baba.
6 av 6 stjärnorLammfilé med spenat och dadelsallad, grillad scampi (jätteräkor) gazpacho, kycklingrulle med rabarber a la Ceasar, getost med fikon och lagerbladsmarmelad plus salviarisotto.

FY Piteå tidningen för att de inte skrev om tapas. Nu missade många stackare den rätten. Årets matreportage kändes föresten väldigt tamt, som en utvärdering utan att ta ställning alls. Inget som fick dåligt (1-2) och inget som fick betyget riktigt bra (5).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar