Sidor

tisdag, oktober 07, 2008

Tapas i Umeå

Ni vet hur det är, när man är på ett ställe länge så tar man allt för givet. Ungefär som när jag var 6 månader i London, vi gick på Zoo bar fredagar och lördagar och åt på McDonalds på söndagar. Men sista månaden då var helgerna fullspäckade med sighseeing. Tower of London, konsertbesök, musikaler you name it.
Så är det nu här i Umeå. Jag måste passa på och njuta av det goda. Njuta av tillgångarna medan de finns att få. Därför ringde jag till syrran och frågade om hon inte skulle komma ner en sväng och titta till Umeå innan jag flyttar härifrån. Samtidigt som vi bokade in en tapas middag.Tapas i Umeå ligger på Kungsgatan. Till vänster om Scandic, till höger om Verner&Verner och bakom MVG gallerian. Tapas är smårätter från Spanien som man tvingade soldaterna att äta innan de drack (så att de inte skulle bli för fulla). I Umeå kan man välja mellan ett par rätter och komponera sin egen meny men man kan även välja att ta en färdig meny anpassad för en person. Tyvärr är det så att en del rätter bara finns på menyn, till exempel köttbullarna ”Albondigas”. Så jag hade lite svårt att komponera ihop en egen meny och tog därför en färdig.
Carta dosHär är förrätterna för en person
Vitlöksbröd
Marinerad Manchego (ost men något sprinklat på)
Citrusmarinerade oliver
Tomatsallad
Inlagd blomkål
Grillad marinerad aubergine
Liten antipasti
En alldeles lagom samling av förrätter, jag hade lite högre förväntningar på anitpasti (de smakade som om de kom ur en plastförpackning på ica, jag hade förväntat mig skivor från gourmet butiken istället).

Här är varmrätterna, för två personer
Gratinerad grön mussla
Grillad marinerad grön mussla
Grillad marinerad fläskfilé
Smörstekt röding
Albondigas i tomatsås
Potatis och ruccola
Det är en ganska snålt tilltagen portion av varmrätterna. Jag hade köpt till Chevre potatis så jag fick en skål med lika mycket potatis som för två personer också. Egentligen så är det bättre att komponera ihop sin meny själv med 3-4 rätter så länge man inte tar de dyraste. En mumsbit kan kosta upp till 95 kr. Vi ville ha albondigas så därför blev det en meny men man får bara en köttbulle per person och de var inte lika goda som jag mindes. Idag hade kocken kanske råkat tappa mängder av vitlök i smeten.

Efterrrätt: Crema Catalana

1 kommentar: