Sidor

fredag, december 05, 2008

Broccoli gratäng

Igår lagade jag mat åt familjen. Frågar man mig så har jag aldrig gjort det förr, men enligt den minsta har jag det för att han tycker att steka upp hamburgare räknas (men det tycker inte jag). Ikväl blev det ett väl beprövat recept från studenttiden (men då var det kassler i betydligt mindre mått och bitar än det var idag).
Broccoligratäng
8 dl penne pasta (fullkorn om man vill göra en lite hälsosammare variant)
Pastan häller man sedan i en smord ungsfast form.
Stek kasslerbitar tillsammans med 2 hackade gula lökar och lägg ovanpå.
Broccoli som kokats lite mjukare ovanpå det.
Sedan häller man sås av 5 dl kokt mjölk (med lite olja och 2-3 msk mjöl för att få mjölken att tjockna till en sås) ovanpå.
Därefter ett ostlager (extra gott med västerbottensost).
Skjuts in i ugnen (200 grader i 20 minuter)
Eller tills osten fått lite färg.

Det kände skönt att börja med något beprövat. Extra roligt var det när den lilla kom in i köket när jag höll på och sa:
- Vad är det där? Det luktar gott! Det där tycker jag om, det har jag ätit hos X!
Fyra av fem tyckte om det, så då får man anse att det gick hem.
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar