Sidor

söndag, maj 03, 2009

Valborgshelgen

Valborgs cyklade vi till stan och kollade på kanalsimmet. Min gamla klasskompis gjorde bra ifrån sig, hon vann inte damklassen i år men hon var inte långt efter. Så snart det var klart cyklade vi vidare till 1906 (Piteå stadshotell) och skulle äta romantisk förlovningsmiddag. Förrätten var supergod, honungsmarinerad getost med lufttorkad skinka. Till varmrätt valde vi ”Kvällens special” hängmörad biff med rödvinsås, potatisklyftor och wookade grönsaker. Det var torrt och segt, jag kunde inte äta min bit men Micke var hungrig så han åt upp sin trots att det var det segaste kött han någonsin ätit. Vi borde naturligtvis ha sagt till och valt något annat. Servitrisen frågade hur det smakade och vi svarade ärligt så hon föreslog att vi skulle få efterrätten på köpet, glass är alltid gott. Efter maten cyklade vi förbi Mickes kompisar som satt ute och grillade och sedan cyklade vi hem till Johanna med familj. Vi fick för oss att de gått och lagt sig för att det var så mörkt men de hade visst bara haft mysljus, så det var ju otroligt dumt av oss att inte knacka på lite försiktigt. Istället cyklade vi hem till några andra av Mickes kompisar som också satt ute och grillade vilket började kännas riktigt kallt. Det tog ett bra tag innan jag tinade upp efter vi kom hem – ett badkarl vore inte dumt att ha. Kanske vi kan trycka in ett i tvättstugan om många år när några av barnen flyttat hemifrån och vi inte behöver två duschar.

Fredag cyklade vi in till stan och åt årets första mjukglass. Det är min tradition – första maj ska första mjukglassen ätas. Vi hade med oss en cykelvagn att stoppa maten vi shoppade i, en sån där man kan stoppa småbarn i men vi handlade så mycket så den började falla sönder. Väl hemma satt vi ute i solen och myste och pratade om vårat uterum och diverse andra idéer för huset. Vi hade bjudit syrran med sambo på middag och Micke gjorde kanske världens godaste tsatsiki. Grillsäsongen är fantastisk, men det skulle inte göra något om grannes tallar råkade dö eller blåsa omkull så vi fick ha våran kvällssol utan skuggor. Istället för att koka kaffe åkte vi över till Johanna och Jonny och så fick Jonny koka kaffe. Vilket inte alls var dumt då Johanna bjöd på daimkaka och hade hyrt Australia. Hon pratade även om en kaka Tina haft med sig kvällen innan som det låter som om jag måste prova snarast möjligt. Jag tyckte att filmen var lika bra som jag mindes (två glädjetårar stunder även andra gången) och sambon höll med om att den var väldigt bra.

Lördag åkte vi in till stan och fyndade. Eller jag fyndade en gammelrosa vårkappa på H&M och Micke han shoppade en snygg jeansjacka med mera. Det vi egentligen skulle ha var en fönsterskrapa, det hade världens bästa affär (Claes Ohlsson) i modernare variant så väl hemma tog jag fönstren på insidan och sambon utsidan. Det gick otroligt snabbt och effektivt. Vi hann även med att olja in altanen på framsidan och äta glass.

Idag har vi mätt och slagit ner stålrör där altanen ska vara på baksidan. Jag tror att vi kommer att vara nöjda med storleken på uterummet, det blir nog inte för litet. Sambon funderar på om det blir för stort, men det kan det väl aldrig bli? För dyrt kan det bli, men inte för stort.
Vi hoppas att vi får in prisuppgifter till veckan och att bygglovet är klart tills sambon kommer hem efter nästa Norge sväng.
Å sen bara bygg vi…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar