Sidor

torsdag, oktober 15, 2009

Sovrummet - Work in progress

Jag hade ringt till pappa och bett honom hjälpa mig spackla.
Så han tog tag i den bedrövliga bården och rev lätt loss den, problemet var bara att ett hörn av tapeten följde med. Så vi började att riva tapet och det visade sig att den satt väldigt dåligt. Den satt bara på några få ställen där det var spacklat och där det var masonit som täcker en gammal dörr. Så det blev till att riva tapeten i hela rummet.
Liiiite mer jobb än jag räknat med alltså.Jag började med att plasta in garderobsdörrarna och fönstret med en speciell "täcka väggar för målning rulle" som jag köpt på Ångsågen. Så vips hade jag täckt alla väggarna fast det kanske inte var så himla nödvändigt. Plast över sängen och på golvet. Jag visade mitt inplastade rum för Sofie, två år och det syntes att hon tyckte det var lite konstigt och kanske till och med obehagligt där inne. Hon var i alla fall tveksam till att gå in och väldigt snabb på att springa ut när jag sa att vi skulle göra det.
Sedan målade jag taket.
Ner med väggplasten och måla taklisterna.Taket blev så vitt så vitt och det betyder förstås att jag så småningom måste måla om garderoberna som hunnit gulna av tidens tand. Men det får faktiskt bli en senare fråga, tror jag.Sedan hängde jag hör och häpna upp den fula takfläkten igen.
Den får man väl inte se igen? sa maken med en suck när jag sa att jag plockat ner den för att måla taket. Vilket var väldigt realistiskt sagt av honom. Inte ens min pappa och hans sambo som båda närmar sig 60-strecket hänger upp såna här fläktar igen när de gör om sovrummet (de har hellre ingen alls).
Så Micke som vet att jag inte gillar den blev förvånad och sa att vi ju faktiskt inte behöver ha den om jag inte tycker om den (vilket han ju vet att jag inte gör). Men han ska få behålla sin 80-tals relik ett litet tag till bara för att jag är en så otroligt snäll fru. (Som nu ska leta den rätta lampan som ska ersätta den...)

I tisdags skulle jag ha fått mina tapeter om det var en perfekt värld.
I onsdags om man är logisk.
Idag om man räknar med lite försening.
Men tyvärr blev det inte så, de är inte ens skickade från butiken fast det stod på hemsidan att de skulle skickas inom 48 timmar för att de var lagervara. Hon som jag pratade med skulle se till att de skickades snarast möjligt men det finns ingen chans att väggen är tapetserad till maken kommer hem. Jag lär ju inte få tapeterna imorgon. Däremot hoppas jag fortfarande på att hinna måla väggarna så att vi kan ställa tillbaka lite möbler. Så pappa har hjälpt mig spackla lite ikväll och återkommer för mer spackling imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar