Sidor

onsdag, maj 12, 2010

Trädgården

Förr tyckte jag att våran trädgård var lite trist. Men nu har jag kommit fram till att åh, det var så fint som det var då. Det har nämligen hänt en del saker på våran tomt. Mestadelen självförvållat.
Så såg det då ut tidigare.Här har vi planteringen framför huset. De två växterna närmast dör varje år och då planterar min duktiga trädgårsmästare (svärmor) nya där. Här ser det ut som det gjorde förr med undantag för att gräsmattan är som en jordhög från mitten ungefär. Sen så är det stora gropar också eftersom de som borrade bergvärmehålen tydligen inte klarade att gräva igen hålen som blev. Se så stora och fina buskar vi hade, man kunde sitta och äta på altanen utan att se dom som gick förbi.
Nu har vi buskar som verkar ha knäckts av de stora snömassorna vi hade i vinter. Jag tror att buskarna till vänster kommer att hämta sig och att buskarna till höger (som gärna hade fått dölja jordhögen) nog kommer att dö eller i alla fall måsta klippas ner jättemycket så de nästan inte syns. Här hade vi gräsmatta.
Nu har vi jord och lera och gropar. Här var det inte så bra faktiskt. Förr i tiden (innan jag sett huset) fanns det en altan som rasade ihop och det är därför det låg skrot där och buskarna är planterade så där.
Här har vi tagit bort både skrot och buskar och byggt ny lite större altan och uterum.
Runt omkring det har vi jord, sand, grus, betong, lera och så där. På den här sidan har alla möjliga stora fordon kört in för att fixa med uterum och så. Båten stod även parkerad här så det är i princip förstört från infarten och fram till uterummet. Samt att vi har en hög fyllnadsmassa och en hög med småsten på samma sida.Det ni ser där borta är lite blomster som ramar in pölen. (Vattendamm/fontän) Den som det är hål i. Jag tycker inte det passar sig att ha en pöl med vatten och ett litet barn så det är lika bra att den är trasig.
Vi ska ta upp den där plastgrejen och fylla igen hålet. Vissa av buskarna runt omkring får otäcka larver i sig ibland, så dom tycker jag vi kan ta upp och slänga. Resten skulle jag gärna flytta. Men jag antar att de är för stora för det.

Summan av kardemumman är att man ibland ska vara nöjd med det man har eftersom det kan bli värre och mycket jobb att återställa/fixa till det hela.
Helst skulle jag lägga plattor på hela gården och ha lite grus och blomster i krukor istället. Då slapp vi klippa gräs. Men plattor kostar pengar, det gör i och för sig bensinen till gräsklipparen också...

Ungefär så här ser det ut idag:Beskåda misären:Det var hålen från bergsborrningen. De säger att vi ska låta det sjunka ihop ett tag och sedan måste vi platta till, hälla ut matjord och plantera gräs.Här är då uterummet med tillhörande jox. Det ska bli roligare så småningom, ni får se sen.Bladen runt pölen får blommor rätt tidigt så de ska få blomma först och sen åker hela alltihop till Brevvika.Här är sidan med den sönderkörda gräsmattan. Traktorer, båtvagn och lastbilar har gjort sitt så att säga. Men det ska vi också fixa sen.Här är då högen med jord/skräp och min lilla stenhög som ska komma till användning. Vi får väl dammsuga gräsmattan efteråt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar