Sidor

torsdag, juli 01, 2010

Fredagstårta: Cheesecaketårta med jordgubbar och rabarber

Efter tips om att den var god så blev jag tvungen att prova baka Icas Moussetårta med jordgubbar & rabarber. Så får vi användning för våra rabarber också men nästa gång använder jag hälften så mycket socker.Cheesecaketårta med jordgubbar och rabarber
Ingredienser
3 dl skalad & skuren rabarber (ca 200 g)
1 dl strösocker
3 dl tjock vaniljkräm (t ex marsànkräm)
2 färdiga tårtbottnar
1 liter jordgubbar
200 g naturell philadelphiaost
1,5 dl vispgrädde
1 dl strösocker
6 gelatinblad
0,5 liter blandade färska bär till garnering

Gör så här:
Koka rabarbern med sockret tills rabarbern är mjuk och det inte är så vattnigt. Låt kallna. Blanda den med vaniljkrämen, jag provade Dr Oetkers tårfyllning vanilj. Det går lika bra med vanlig marsán.
Lägg den ena tårtbottnen i en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Bre på rabarber- och vaniljsmeten. Lägg på den andra tårtbottnen.
Jag mätte upp 1 liter frusna jobbar och mixade dem när de tinat (eftersom jag tycker att det är sånt slöseri att mixa färska gubbar).
Vispa ihop philadelphiakost, vispgrädde och socker till en slät massa. Häll ner de mixade jordgubbarna i ostsmeten. Vispa slätt.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 10 minuter. Ta upp och smält dem i en kastrull på svag värme. Rör ner lite jordgubbssmet i gelatinet. Blanda ner i resten av smeten. Häll smeten ovanpå tårtan. Ställ kallt 2–4 timmar.
Garnera tårtan med de färska bären (jordgubbar) strax före servering.

(Jag och syrran provsmakade helgfikat redan ikväll.)

2 kommentarer:

  1. Men gud vad gott det ser ut! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har en halv tårta kvar. Så om du är i stan sväng förbi på en kaffekopp.
    Du vill väl inte att jag ska bli tjock?

    SvaraRadera