Sidor

tisdag, december 28, 2010

Årets utmaning!

I år utmanade jag ju mig själv att prova minst 10 nya recept. Alltså sådana som JAG inte provat laga förr. Det har jag lyckats med, och lite till.

1. Pasta Carbonara
2. Chicken nuggets med fyllda paprikor
3. Kreolsk söndagsgryta
4. Kycklingpasta med soltorkade tomater och basilika
5. Stekt torsk och stekta grönsaker med persiljemajonnäs
6. Kyckling med blomkålspuré
7. Broccolisoppa med ostcréme
8. Tonfisksallad med curry
9. Västerbottensostpaj á la GI
10. GI lasagne med zuchini (tyckte ingen om)
11. Köttspett med bulgursallad och äppeltsatsiki (behövde mer kryddor)
12. Ungspannkaka med grönsaker (tyckte ingen om, rent av dåligt)
13. Kycklinggratäng med fullkornsspagetti
14. Sesampanerad lax med coleslaw
15. Tacopaj á la GI (vanlig är godare)
16. Morotsplättar med keso
17. Varm smörgåstårta
18. Västerbottensostpaj med kall romsås
19. Baconlindad kycklingfilé med basilika
20. Fläskfilé Wellington
21. Currykassler med ananas (för mycket sweet chili sås, jag ska följa receptet nästa gång)
Och det som var omtyckt av minst 50% av de som smakade får vi väl prova att göra igen under 2011.


När det gäller bakning har jag provat:
Arraksbollar med riktig punsch.
Irish coffee cake
Banoffee-tårta
Jordgubbsmoussetårta med rabarber
Rabarberkaka med jordgubbstopping
Mjölkchokladtryffeltårta med krispig jordnötsbotten
Passionsfruktstårta (ingen höjdare och tyvärr gjorde jag den åt svärmor som hade middagsbjudning med alla mina grannar - så nu tror de att jag bara bakar äckliga tårtor. Men den såg ju god ut i alla fall.)
Chokladtårta med fikon och pepparkakor
Småsessor (prinsesstårtebakelser)
Pepparkakscheesecake

1 kommentar:

  1. Ja, visst var den?? =) =)

    Jäklar, vad gott allt lät! Måste nog pröva nått recept! =)

    SvaraRadera