Sidor

tisdag, december 21, 2010

Chokladtårta med pepparkakor och fikon

Så här lagom till jul (lillans födelsedag) provade jag att göra en tårta med pepparkakor och torkade fikon. Den blev god men jag kommer inte att göra den igen i tårtvariant. Nästa gång gör jag små kakbitar i mellanstora formar som en lagom stor mumsbit. (Mitt emellan bullform och ischokladform menar jag.)Chokladtårta med pepparkakor och fikon
150 gr smör
0,5 dl ljus sirap
200 g mörk choklad
175 g pepparkakor
100 g pekannötter (jag tog lite blandade nötter av det jag hade i skafferiet)
200 g torkade fikon

175 g mörk choklad
25 g vit choklad

Gör så här:
Klä en form med löstagbar botten med bakplåtspapper (det räcker med botten). Smöt smöret tillsammans med sirap och choklad (försiktigt). Krossa pepparkakorna grovt och hacka nötter och fikon. Rör ner i chokladsmeten och blanda tills allt täckts av chokladen. Tryck ut massan i formen, jämna till och låt stå kallt.
Smöt den mörka choklade och den vita i olika skålar. Bred den mörka över kakan (det hjälper om kakan inte är iskall). Spritsa sedan över den vita chokladen i ränder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar