Sidor

måndag, juni 06, 2011

Tegelmålning

Jag såg på "Äntligen hemma" där Karin målade en öppenspis i tegel.
Slätt tegel.
Hennes fjesiga lilla skumgummiroller gled som på is över teglet och fogarna täcktes i samma veva. (Dock var det överraskande att det skulle gå att ha vanlig väggfärg på en öppenspis.)

Jag kände nån sorts mix mellan hat och avund, mixad med komik över att de visar något så enkelt. Kom igen med något svårare liksom.
Som teglet jag målar.
Här snackar vi skrovligt tegel!När jag rollar så blir inga fogar vita i samma veva. Fast jag har en rejäl långhårig roller och rikligt med färg på den. I början försökte jag snåla men då tog det bara längre tid.
Så här ser det ut när jag rollat:Efter att ha rollat går jag på fogarna med pensel (och eventuella fläckar som missats på stenen). Penselmålningen kallar jag inte att måla, man får snarare nöta in färgen för att den ska täcka skrovliga fogen. Framsidan har jag även hunnit rolla ett varv till. Då täcker färgen hyfsat. När man rollar andra gången så gilder rollern fram MYCKET lättare och det går så mycket mindre färg (och då använder jag roller nr 2 som det inte fastnat en massa stenar i som det gör på första lagret). (Hur mycket färg det går måste jag återkomma till i framtiden.)Så det är skönt att första varvet nu är klart på HELA huset.
Vi har bestämt att obruten vit är alldeles för vit. Fönster och allt annat ser minst sagt slitet ut brevid den lysande vita. Sen så blir man bländad av huset när solen skiner.
Så för stunden kan jag inte göra mer.
Beckers silikatfärg går inte att bryta till i butiken (rekommenderas inte) så vi har beställt hem bruten vit. Jag har inga illusioner om att jag ska slippa pensla fogarna med den brutna vita, men det blir snyggare när det är klart!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vi såg att du hade lite problem med att få in färgen i alla skarvar och håligheter. Testa att rolla med en Anza Wistex roller som är speciellt utvecklad för tuffa fasader. Den har en extralång lugglängd som gör att den ska nå in i alla skarvar och extra slitstark väv som gör att du kan måla länge utan att den slits ut. Se till att doppa rollern ordentligt i färg så att den är färgindränkt så ska arbetet gå lite lättare.
    Lycka till!
    Med vänlig hälsning,
    Johanna Englert, Anza

    SvaraRadera
  2. Målar ni hela huset?! Vi har också pratat om att göra det, och vi målade ju panelen på huset i bruten vit förra året, tycker samma som dig, det blir alldeles för vitt med vit-vit.
    Lägg upp en bild så man får se redan nu! =)

    SvaraRadera