Sidor

måndag, juli 11, 2011

Husmålningen

Ja, nu kan jag berätta att målningen av tegelhuset är klart. Sista fönstersmygen målades igår. Det känns som att projektet tog så mycket längre tid än tänkt, men det har sin förklaring.

Detta är huset före:
Efter målning:Vi har förutom att huset målats satt upp nya markiser som är mörkblå och det blev mycket fräshare än de gamla mögliga beigerandiga.
Framsidan är inte alls lika trevlig som baksidan:Det är första sommaren sedan vi började träffas som det finns en altan som vi använder. Superhärligt där bak. Varma dagar kan man sitta i skuggan, kalla kan man sitta i solen och det är härligt vindskyddat.
Först målade jag huset med obruten vit. Framsidan hann jag måla 2-3 varv och tyckte att den var klar men sen kom vi fram till att vi skulle ha en bruten vit istället. Silikatfärg ska man beställa bruten från fabriken så vi fick vänta nån vecka på de burkarna och då var det supervarmt. Piteå var varmast i Europa. Maken var på jobbet i Norge.
Men så småningom fick jag ändå målat klart på altanen (när lillan sov middag). Så det var skönt att kunna sitta där utan att behöva titta på en kritvit vägg som borde målas ett varv till. Sedan fortsatte jag med skuggiga väggen bakom garaget. Det var inga problem att måla den fast det var varmt och soligt.Sen kom mannen hem och sköt ut hängrännan lite så det blev lättare att måla bakom.
Tycker ni att jag slarvat och målat på garageväggen så beror det på att vi ska spika upp panel där till hösten eller nästa sommar. Det ska bli samma färg som panelen till vänster.
Så målade jag framsidan. Halva som är under taket var lätt, den andra halvan var "lite" svettig (Jag är väldigt brun på armarna.)
Sedan var det den sista och allra största sidan. Den där solen lyser mest hela dagen. Jag sköt upp och jag bävade för vi har ju haft fint väder. Maken åkte och köpte en båt, vi var ute och åkte lite grann.
Men till sist var det ändå dags. Först målade jag fogarna medan svetten lackade. Sen rollade jag nästan hälften och på kvällen tänkte jag att jag ska då INTE stå nå mer i solen och måla så då gick jag ut och målade kl 21-23 och så var det klart!HÄRLIGT!

Full fart framåt mot nästa projekt.
Men först - vila, semester, avkoppling, båtåkande och njuta av sommaren.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Det låter som det var ett jätteprojekt och du fixade mycket själv ""medans lillan sov?...

    Vet inte varför men jag vill säga att huset ser mer norsktän svenskt ut :-) fast jag har bara varit i Norge en gån och det var för 18 år sedan... Det blev jättefint!

    SvaraRadera
  2. Ja, maken tycker att målning är supertrist. Så jag förbjöd honom att måla eftersom jag hellre vill ha en glad man. :)

    Det mesta är målat medan hon sov. Men när Micke var hemma kunde han ju underhålla och hålla koll istället för mig.

    Det kommer att bli ännu bättre sedan när det blir ny panel upptill.
    Men tack! :)

    SvaraRadera