Sidor

söndag, september 25, 2011

Asiatisk karré med hoisinsås

Om ni trodde att jag har tillräckligt många kokböcker så kan jag säga att det har jag inte alls! Så jag fick låna två stycken utav en kompis. Ett recept ur "Köp hem 5" provade vi i torsdags. Alva har blivit bra på att visa kokböckerna, hon tycker till och med att det är roligt - den lilla linslusen.
Receptet vi provade skulle egentligen ha karré i sig och Micke tror att det skulle varit ännu godare då, men gott var det med skinkstek också. Coop har haft skinkstek för 29 kr kilot, då handlar jag så många man får!
Asiatisk karré (eller skinkstek) med hoisinsås
4 portioner

600 gram fläskkarré eller skinkstek
3 dl vatten
2 tsk sesamfrön

Marinad:
2 msk hoisinsås
2 msk japansk soja
1 tsk salt
0,5 dl socker

Sås:
4 dl sky + köttbuljong
1 msk potatismjöl
1 krm salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Skär ett tvärgående snitt, ca 3 cm djupt, på karrén. Skär ytterligare två snitt tvärs över på diagonalen så att ett kryss bildas. Blanda samman marinaden och pensla köttet med den. Lägg köttet på ett ugnssäkert fat med den sidan som inte är snittad uppåt. Stek mitt i ugnen ca 20 min. Häll vattnet i formen. Vänd och pensla köttet igen, sätt i en köttermometer och stek ytterligare ca 40 min tills innertemperaturen är 80° (70° om det är skinkstek). Pensla under tiden med mer marinad. Lägg över folie om den blir för mörk. Strö över sesamfrön när köttet är färdigstekt. Låt det vila 15 min innan det skärs upp.

Sila skyn och blanda den med köttbuljong till 4 dl vätska. Häll det i en kastrull, blanda mjölet med lite kallt vatten och rör ner det i vätskan. Koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Servera köttet med såsen, kokt ris och en påse wok grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar