Sidor

måndag, september 12, 2011

Kycklinglasagne med tomat och mozzarella

600 g kycklingfilé
2 gula lökar
2 morötter
4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
3 msk tomatpuré
500 g krossade tomater (1 tetra)
3 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 kruka basilika
Salt & svartpeppar
ca 9 lasagneplattor
250 g mozzarella

Gör så här:

Sätt ugnen på 175ºC. Skala lök och morötter och skär dem i tärningar, 1x1 cm. Skala och pressa vitlöken. Strimla kycklingen. Bryn i olivolja i en stekpanna med höga kanter. Tillsätt lök, vitlök och morötter och låt det bryna med någon minut.
Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, vatten och hönsbuljongtärning. Låt koka i 10 minuter.
Strimla basilika och tillsätt tillsammans med 1 tsk salt och 1 krm peppar.
Häll lite fyllning i botten av en ugnssäker form. Lägg på lasagneplattor. Varva fyllning och lasagneplattor. Avsluta med fyllning. Skiva mozzarella och lägg skivorna överst i formen. Sätt in i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Servera med grönsallad.




Å ni vet där det står att det ska koka 10 min? Det är då en perfekt hemmafru tar sig en tur med dammsugaren så det är piffigt och fint tills maken kommer hem. :)

Det var kvällens middag.
Nästa gång jag gör det ska jag göra lite mindre morotstärningar och ha i 2 vitlöksklyftor till samt minst 1 msk torkad basilika. Maken tycker jag ska riva morötterna men det tyckte inte jag och yngsta grabben. Mellangrabben tyckte att det var för mycket grönsaker, så av honom fick rätten bottenbetyg. Lillan tyckte att det var svårt att äta men när hon fått hjälp att stoppa lasagneplattor i munnen satt hon och plockade med morötter och kycklingbitar.

1 kommentar: