Sidor

tisdag, oktober 04, 2011

Halloween och Alla helgons dag

Nu när ni googlar febrilt efter maskerad inspiration och dräkter (hur många klär egentligen ut sig till Gogo Yubari? Maila gärna en bild så lägger jag upp den på denna mycket populärara oktoberblogg. catarinah (at) hotmail . com). Det är ungefär 5-6 tusen som hittar hit per månad. Förutom i oktober. Då är det någonstans mellan 14 och 20 tusen.
Så i oktober håller jag mig till ämnet.
Maskerad och Halloween.
Borde egentligen sätta mig ner och planera en riktigt brak-halloweenfest.

Men nu tänkte jag att vi ska reda ut datumen för i år.

Halloween är den 31 oktober. (Alltid)
I år är det en måndag. Det är då barnen kan gå utklädda och tigga godis.
Jag hoppas att de ska klä ut sig på dagis. (Bara för att det är så kul.)
Alva har tyvärr hunnit växa ur mimmi pigg dressen utan att ha använt den. Hon älskade diademet. Men naturligtvis har hon fler dressar. :)

Alla helgons dag är i år den 5:e november. Ibland sammanfaller allhelgona helgen med Halloween men alltså inte i år. Tidigare var den spikad till den 1 november, men nu varierar den. I Sverige är det en kristen högtid som firas till minne av kyrkans helgon. En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Det har ursprung i keltiska traditioner då man tände ljus för att de återvändande döda skulle hitta hem. Traditionen är att tända ljus på gravar och minnas sina förlorade anhöriga denna helg.
Så som jag har förstått det så är det därför en del tar illa vid sig av halloweenfirandet. De verkar anse att det förstör deras minnas de döda dag.
Därför rekommenderas att barnen ska hålla sig till den 31 oktober och inte tigga godis på allhelgona (om det nu inte sammanfaller).

Jag ska göra godispåsar till den 31:a. Så får vi väl se om några finns kvar till allhelgonahelgen för eventuella eftersläntrare.
Vill du veta mer om temadagar. Så kolla här. Det finns ett par stycken.

3 kommentarer:

  1. bra, jag blir lika förvirrad varje år!

    SvaraRadera
  2. Haha,ja snacka om att man är lite småkonstig när man tänker på bloggen först och plåstret sist :p

    SvaraRadera