Sidor

onsdag, januari 25, 2012

Bok: Niceville av Kathryn Stockett

Den här boken tänkte jag att den måste vara bra! Så jag släpade runt den i ryggsäcken ett tag och sög på karamellen tills jag kände att nu är det dags. Sedan när jag läste sista sidan frågade en tjej vid poolen om den var bra. Vilket den var. Så hon fick den direkt.
Niceville av Kathryn Stockett
Boken handlar om tre kvinnor och de olika kapitlen är skrivet ur olika synvinklar. Jag gillar när det är så. Den vita flickan Skeeter återvänder till sociten i Jackson, Missisippi och upptäcker att den svarta kvinnan som uppfostrade henne slutat. Mamman vill inte berätta varför hon är mer bekymrad över att Skeeter inte lyckades bli gift på college. Författardrömmarna leder i alla fall Skeeter till att skriva en hushållsjournal för en tidning och eftersom hon inte kan något om hushållsarbete får hon hjälp av kompisens hushållerska, Abileen. De börjar sedan skriva en bok ur hushållerskornas synvinkel. I hemlighet förstås, det är farligt arbete med alla rasmotsättningar och Skeeters "kompis" är en riktig häxa.

Mycket bra bok.

Update:
Filmen är också bra. Mycket kommer inte fram och visa delar har man valt bort men den är ändå riktigt bra. Boken är förstås bättre men man kan se filmen om man inte orkar läsa böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar