Sidor

måndag, juni 11, 2012

Dumlemousse


Leilas dumlemousse (8 små kaffekoppar)
200 g mörk choklad (70%)
2 äggulor
2 msk socker
1 msk kaffe
1 msk rom eller whiskey
2 dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
1 påse dumle

Smält hackad choklad. Vispa äggulorna med sockret poröst. Blanda ner kaffe och sprit.
Vispa grädden och crème fraiche men inte så hårt. Det ska vara en lös visp, hårt blir det ändå. Rör ner chokladen i äggvispblandningen.
Vänd sedan ner gräddvispen och rör så lite som möjligt. Varva med delade dumlekolor i koppar.
Sedan är det klart att ätas, det behöver inte stelna i kylskåpet.


Det blir lite för mörk chokladmousse för min smak. Man bara längtar efter att hitta en dumle igen. Men att stoppa ner lite dumle i chokladmousse är helt klart ingen dum idé! Varför inte i dumlefluff? DET måste ju vara en höjdare! Dumlefluff med dumle, det måste testas snart!

2 kommentarer:

  1. dumlefluff är en höjdare, det kan jag lova! gjorde ju det till en kladdkaka förra eller om det var förrförra sommaren.
    Men jag gillar verkligen chokladmousse avmörk choklad så jag tror nog denna skulle falla mig i smaken...skulle lätt kunna äta kanske en liter nu. Men imorgon blir det. Kanske.

    SvaraRadera