Sidor

måndag, juni 04, 2012

Lakritscupcakes

Lakritscupcakes

Mörkchokladlakrits glasyr
275 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
1 msk honung
3-5 krossade turkisk peppar
25 g rumsvarmt smör

Gör så här:
Hacka chokladen. Koka upp vispgrädde, honung och lakrits. Dra av från plattan och häll i den hackade chokladen, rör om tills den smält. Vispa smeten slät och klicka i smöret (i små klickar) medan du rör om. Låt stå i rumstemperatur till nästa dag.
Spritsa en tryffeltopp på muffinsen och dekorera.


Lakritscupcakes (12 st)
100 g smör
1 dl (60 g) vetemjöl
1 dl (45 g) kakao
5-10 krossade turkisk peppar
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk

Gör så här:
Smält smöret. Blanda ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och krossad turkisk peppar (alternativt 2 msk laktrispulver). Vispa ägg och socker poröst. Häll mjölken i smöret och sikta ner mjölblandningen samtidigt som du häller lite smörblandning. Rör försiktigt tills det blandats.
Fördela smeten i 12 mufffinsformar (fyll till 2/3). Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 20 minuter.


Receptet kommer ur Mia Öhrn receptsamling på ämnet. Bra recept!
Jag är ingen laktritsfantast. Tydligen hjälper det inte med en massa mörk choklad. Nåja, inget stort problem. En fjärdedel av cupcaksen har redan försvunnit för de som gillar laktrits verkar tycka om cupcaksen också. Snart är det desstuom våran tur att sälja fika på fotbollsmatch.


MEN, om jag kom ihåg vart jag köpt formarna så skulle jag varna er. De var verkligen inte bra. Tyvärr är det bara plasten kvar av förpackningen och där står inte mycket.

1 kommentar:

  1. om jag gillade lakris hade jag blivit sugen för grymt snygga!

    SvaraRadera