Sidor

tisdag, juli 31, 2012

I trädgårdslandet

Idag har vi åkt båt och när vi kom hem upptäckte vi att det måste vara någon som länsat trädgårdslandet på det röda guldet (jordgubbar). Sedan började jag plocka lite ogräs.
Å efter en stund började jag se vad vi har där egentligen.
Persiljan gror väldigt tjock och fin på två ställen. (Pinnen ni ser som sticker upp är ett sista försök att rädda olivträdet vi hade i uterummet, den är stendöd kan vi konstatera.)
Nu är det lättare att klippa sig lite gräslök, ingen risk att få med sig en massa ogräs.
Citronmeliss
Citronmelissen växer som ogräs. Jag ska prova att göra lax med citronmeliss och limesmör, det låter gott. Men jag lär få googla fler recept med citronmeliss.
Bredvid den växer oregano. Jag tänkte att vi får plocka in den, torka och göra egen pizzakrydda?
Oregano
I resten av landet trodde jag inte att det fanns särskilt mycket. Igår var jag hos en tjej som hade olika sallader i landet. De växte jättebra och hon hade alltid sallad att plocka in sa hon. Så jag tänkte att nästa år vill jag då ha lite sallad jag med. Men sen så växer ju faktiskt rucolan där mitt bland ogräset.
Den smakar mycket mer än de man köper i butik.
Rucola
Trevligt trädgårdsland vi har. Tur att svärmor rensade upp i våras och tryckte ner lite frön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar