Sidor

tisdag, oktober 02, 2012

Blåbärstårta med citronmarängsmörkräm

Inspirerad av "Hela Sverige bakar" så satte jag igång att baka en tårta till den där möhippan för drygt en vecka sedan. Vi kom på att cateringbeställningen inte innehöll dessert (men sen skickade de med chokladmousse ändå). Alltså sa jag: Jag bakar!
Klockan var elva, jag tänkte att jag skulle åka iväg klockan ett - leverera tårta till där vi skulle vara och sedan barn till barnvakt, hem och byta om och cykla till stan och ändå hinna till Nodo klockan två. Kan de på Sverige bakar så kan väl jag tänkte jag då. Men jag borde ha kollat hur många ägg jag hade INNAN jag började.
Jag var inte i stan klockan två, halv tre var klockan när jag klev in på Nodo. Men jag var inte sist ändå och inte särskilt sen men jag kom efter bruden så utmaningen misslyckades jag med.

En tårtbit och en mörk chokladmousse från Järnspisen.
Blåbärstårta med citronmarängsmörkräm
Blåbärsbottnar (12-15 bitar)
6,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk maizena majsstärkelse
300 g blåbär (frusna funkar också)
1,5 dl gräddfil
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
2 tsk rivet citronskal
225 g rumsvarmt smör
4 dl strösocker
4 ägg

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla tre bakformar (20 cm i diameter). Sikta mjöl, bakpulver och maizena. Blanda en matsked av blandningen med blåbären.
Rör ihop gräddfil, mjölk, vaniljsocker och citronskal.
Vispa smör och socker vitt och fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg. Blanda ner mjöl- och mjölkblandningen i omgångar och rör till en slät smet. Häll i blåbären och rör om några gånger så bären blandar sig någorlunda jämnt.
Fördela i bakformarna och grädda 25-30 minuter.
Bottnarna ska inte delas, eventuellt kan man jämna till toppen lite.

Citronmarängsmörkräm
9 äggvitor
4,75 dl strösocker
400 g rumsvarmt smör
Saft av 0,5 citron
Rivet skal av en citron
(Gul pastafärg)

Gör så här:
Vitor och socker ska vispas över vattenbad i en värmetålig skål. Handvispa lagom mycket tills blandningen rä ca 65 grader och sockerkristallerna smält. Man behöver inte vispa så frenetiskt, huvudsaken att man vispar runt hela tiden.
Ta bort skålen från värmen.
Vispa med elvisp i 10 minuter eller mer tills smeten är sval och tjock.
Tillsätt smör, lite i taget. Vispa 3-5 minuter när allt smör är isatt.
Tillsätt citronsaft, skal och eventuellt gul pastafärg (det går INTE bra med karamellfärg).

En botten. Sedan smörkräm.
Nästa botten, sedan mer smörkräm.
Sista botten och täck med smörkräm.

Jag överdrev hur mycket pastafärg jag hällde i så tårtan blev alldeles lysande gul. Hoppsan.
Det blev en tårta i alla fall och den var god, men för mig är dekorationen det roligaste och det hade jag ingen tid till så den blev ful som stryk. Äggen tog slut så vi var tvugna att åka till affären efter bottnarna var gräddade istället för att börja med smörkrämen medan de var i ugnen.
Evelina piffade till tårtan med lite strössel, men min tanke när jag började var förstås att använda något trevlig spritsmunstycke. Ah, well.
Nu har jag anmält mig till en sugarpaste kurs. Så nu ska mina tårtor bli snyggare!


Hämta mitt tårtfat och tårtkupan måste jag också göra innan jag bakar tårta nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar