Sidor

söndag, oktober 28, 2012

"Halv åtta hos mig", desserten

Chokladmousse med ganaché
100 g mörk choklad
25 g honung
0,25-21,5 msk konjak eller whiskey
2 dl grädde
70 g mjölkchoklad
Koka upp grädde och honung och häll över den mörka chokladen (som du finhackat). Vispa slätt och tillsätt konjak efter smak (jag tar väldigt lite eftersom att jag bara vill ha en liten hint av smaken). Dela upp i sex snapsglas skålar och låt stå i rumstemperatur tills det stelnar vilket tar några timmar, ganachén kan man gärna göra kvällen innan och ha täckt med plastfolie över natten.
Värm grädde med mjölkchoklad försiktigt så att chokladen smälter men grädden inte kokar och kyl sedan. När den kallnat så vispar du till en moussen och lägger ovanpå ganachén.

Dumlefluff
2 dl grädde
120 g dumle
Värm grädde med dumle i bitar försiktigt så att dumlen smälter men grädden inte kokar och kyl sedan. När den kallnat så vispar du till en mousse.

Vit choklad- och citronkräm toppat med grädde och bär.
Receptet hittar du här

Desserten serverades med kaffe och ett italienskt vitt sött vin som heter Nivole (nr 7787) och skulle passa perfekt till ljus choklad.

6 kommentarer:

  1. tack för recepten och för gårdagen - det var super, jag längtar till varje gång vi ska ha sånt här :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör jag med. Så trevligt och gott.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag kommer garanterat sno alla tre recept och bjuda nån gång när vi ska ha middag här hemma (dock inte när det är min halv åtta kväll :P)

    SvaraRadera
  4. Ja tack för senast! Och oh så gott allt var! :)

    SvaraRadera
  5. Ja det är klart, kan ju vara åt andra hållet också, att barnet inte äter speciellt bra. Nova har under någon kort period när hon var yngre vart lite "sämre" på att äta, men det är inte många mål hon missat sedan hon föddes :P
    Jag är ju glad att hon äter och tycker om all mat, men ibland blir det lixom för mycket, hon har inget stopp.
    Igår åt hon mer än både mig och Tau till middag och ändå efter 45 minuter kom hon och sa att hon var hungrig. Jag var mätt hela kvällen, så tycker att dte är lite konstigt. Tror jag ska be om råd på BVC när vi ska dit med Julius på fredag.

    SvaraRadera
  6. Ja, det kan nog vara värt att fråga om.

    SvaraRadera