Sidor

söndag, oktober 28, 2012

"Halv åtta" middag hos mig

Dukat i uterumet med nya vaxduken och bordslöpare. Nya ljuslyktor från butiken brevid Hemtex i småstaden. 
Igår var det dags för mig att bjuda Monstermalla, Lifelovebaking, Linnéa, Sandra och Elin på ”halv åtta middag”. Inplanerat efter kursen i Sugarpaste.

Jag hade köpt vinet tidigare under veckan och köpte alla ingredienser på fredagen.

Eller jag trodde att jag hade gjort det.

För när jag efter kursen upptäckte att klockan hunnit bli kvart i fyra innan jag kunde sätta igång så kändes det lite stressigt att upptäcka att jag glömt köpa tomater. Så då fick jag skynda till butiken och göra det, kom sedan hem och öppnade förpackningen för att upptäcka att det var dåliga tomater jag fått med mig. Så då var det bara att backa ur bilen ur garaget igen och åka och byta. Så det blev lite stressigt, jag har nog aldrig hackat så snabbt och målmedvetet.

Såsen kokade på spisen, jag vispade dessert (som jag lyckligtvis hunnit förbereda på lunchpausen) och när klockan var fem fick köttet sin stekyta och lades i formen med termometern. Bestämde att kantarellerna steker jag sist. När jag sedan stekte savoykålen så började jag fundera på varför. Kål luktar ju fis – är det första intrycket man vill att folk ska ha av ens hem.

Tio i sex var jag klar och stoppade in vitlöksbröden i ugnen, tände lite ljus och torkade diskbänken en extra gång och då kom gästerna. Vid femtiden trodde jag aldrig att jag skulle hinna och då är det extra kul när man varit så effektiv att man gör det ändå.

Så när gästerna kom var det lugnt och det blev en trevlig kväll.
Jag gillar att laga mat till andra har jag kommit fram till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar