Sidor

torsdag, november 29, 2012

Seg kladdkaka

Jag hade ett recept som jag hade tänkt prova på kladdkakans dag. Men så var det ju lite stressigt innan resan så det där med att baka var något jag struntade i. Istället blev det ikväll jag provade receptet. Krispigt skal med mjuk kladdkaka inuti. Finns i kylskåpet att bjuda eventuella gäster på...
Se så modernt och strendigt jag fotograferat baket
och köksskålarna med lite fint florsockerspill på det
mörka bordet. :)
Kladdkaka
50 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
0,5 dl matolja
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
1 nypa salt

Gör så här:
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner smör och olja. Blanda de torra ingredienserna och vänd i smeten. Häll ner i formen.
(Om du har det hemma och gillar mörk choklad kan du hacka ca 50 g grovs och sprinkla över smeten innan du stoppar den i ugnen.)
Gräddas på 175 grader i ca 30 minuter.

Dekorera med florsocker och servera med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar