Sidor

tisdag, januari 08, 2013

Norge

Jag & min far på min första utlandsresa.
Det första land jag besökte var Norge vilket kanske inte är så konstigt eftersom att min farfar kom därifrån. Hur han hamna här jo lite kort är det så här:
Under andra världskriget blev Norge ockuperat av tyskarna. Där min farfar bodde (i Sulitelma) fanns/finns en gruva som var intressant för dem. Farfar och hans kompis tillhörde motståndsrörelsen och spionerade och rapporterade vad nazisterna höll på med. En dag fick de veta att de blivit påkomna, så farfar snörade på sig skidskorna och åkte iväg på skidor till Sverige. En halvtimme efter att han åkt kom de för att hämta honom men då var han redan borta, han klarade sig ända till Sverige. Kompisen var tyvärr inte lika lyckosam. Här i Sverige och träffade farfar min farmor (och det är hon som berättat historien för mig).
Stugan i Sulitelma fanns kvar i familjen när jag var mindre så det finns många barndomsminnen därifrån.
Norge är faktiskt det enda land jag besökt med mina föräldrar.
Kringelkrokiga vägar.
Någonstans mellan Piteå och Sulitelma på 70-talet.
Stugan. Fin utsikt mot sjön där vi fiskade. Farmor solar som vanligt.
Jag & min farfar.
Jag är liten i Norge. Liten och tjock.
Jag & min farmor. Jag är fortfarande liten men lite större ändå.
Jag har varit där när jag var lite äldre också, men fler bilder har jag tyvärr inte...

3 kommentarer: