Sidor

tisdag, maj 14, 2013

Kyckling sparris carbonara

Igår var jag sjukt avundsjuk på kvinnan i affären som hämtade ut en Coop matkasse. Maten såg inte så pjåkig ut i veckan och det hade varit skönt att bara hämta en låda och så var det planerat och klart. Men då måste man beställa senast tisdag veckan före (alldeles för långt innan).
Så istället frågade jag grabben om han hade några förslag, han kan faktiskt komma med bra förslag när det gäller mat eller så säger han jag vet inte (istället för att säga nått dumt som "Golden dragon"). Han sa kyckling. Jag funderade en stund och sa sen kanske kyckling och lite sparris och som en pasta carbonara. Ja, det lät gott.

Det blev det också. Kycklingfilén skars i mindre bitar. Jag svartpepprade ena sidan ordentligt och saltade och stekte ihop med en halv finhackad lök och tre vitlöksklyftor. Blancherade sparrisen (snabbkokade) och kokade spagettin och sen såsen till pasta carbonara (grädde, ägg och parmesanost).

1 kommentar: