Sidor

lördag, september 07, 2013

Bok: Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper

Så när jag då läst klart "Bättre tillsammans" kastade jag mig åter igen över "Konsten att tala med en änkling" av Jonathan Tropper och kom mycket bättre in i handlingen när minnet av förra boken var lite suddigare. Jag gillar hur han skriver. Nu har jag sett att en del klagar på "lite mycket könsord och runda ord" men jag är lite pryd förstår ni så det blir bara ännu roligare för mig då. Fast lite mindre könsord kanske det var i denna bok? Jag räknar inte så jag vet faktiskt inte. Bra var den i alla fall så jag läste ut den på 2 dagar. Visserligen semesterdagar, men ändå... Den var bra, jag ville läsa den hela tiden!
Boken och turkiskt afternoon tea.
"Jag hade en fru. Hon hette Hailey. Nu är hon borta och jag med"
beskriver rätt bra sinnestämningen på Doug som boken handlar om. Hans fru dog för ett år sedan och han är deprimerad, dricker för mycket och tycker synd om sig själv. Så bestämmer sig hans tvillingsyster Claire för att nu får det vara nog och ska rycka upp honom. Den strulige styvsonen dyker upp ibland och ryktet börjar gå att den knappt trettioåriga ledsne änkligen är tillbaka på marknaden igen.

Här blir de utförliga beskrivningarna att hans sorg blir mycket mer rörande och samtidigt så är det en rolig bok. Om sorg. Jag förstår fortfarande inte hur det går till men jag rekommenderar den här också.

1 kommentar:

  1. Jag älskade verkligen den boken. Den överrakade mig och jag gillade också skarpt både djupet, sorgen, smärtan i boken men också finurligheten, humorn och så klart språket.
    Kram Johanna
    P.s
    Livet efter dig. Är en bra bok.
    D.s

    SvaraRadera