Sidor

måndag, oktober 28, 2013

Gifter i barnjeans


Test från Testfakta i tidningen idag.
ETT par av jeansen innehöll inte ett ämne som är både allergiframkallade och miljöskadligt samt misstänks vara cancerframkallande (läskigt!). Tre innehöll även ett ämne som är giftigt för vattenlevande organismer och hormonstörande. Det är redan förbjudet i Europa men ännu inte förbjudet vi import (NPEO).

Så idag är jag extra glad att jag köper Öko-Tex märkta kläder till 95%.
Även om kläderna inte "innehåller mängder som är direkt farliga för den som har det på sig" så vet man ju inte om det kanske kommer att visa sig i framtiden att "nej det där var nog inte så bra".

Polarn och Pyret jeansen var de som var fri från analyserade ämnen, vilket jag faktiskt förväntar mig av dom också. De har en uttalad policy vad gäller kemikalier och miljötänk.
Lindex, H&M, Zara, Desigual, Levi's och KappAhl innehöll anilin. (KappAhl allra mest.) Åhléns, Cubus och Esprit innehöll förutom anilin även nonylfenoletoxilat (Cubus allra mest).

2 kommentarer:

  1. jag kände då jag läste tidningen idag att, de blir lite mer lagt på jeansen. synd bara att pop är så smala.. annars så är dom helt klart bäst, verkar det då som.. :)

    men esprit fanns inte med..

    SvaraRadera
  2. Esprit är tredje byxan från höger. Esprit skinny fit inköpt på Åhléns. Innehöll både anilin och NPEO.
    Jag visste inte ens att de hade barnjeans. (och skulle nog ändå inte köpa skinny fit).
    PoP: jo, lite smala.

    SvaraRadera