Sidor

onsdag, december 25, 2013

Julfirande

Julafton och den började redan klockan fyra (!) när lillan kom tassande och frågade:
- Är det julafton nu mamma?
Jag svarade i stort sett utan att öppna ögonen att hon skulle lägga i sängen med oss och sova lite mer. Att jo, när det är godmorgon är det julafton men inte nu för nu är det mitt i natten. Lyckligtvis så lyssnade hon och somnade om efter en halvtimme så sedan sov hon till halv tio. Glad när hon vaknade och inte trött och grinig. Däremot så var hon ju speedad och undrade när, när, när kommer tomten? Han (Tomten) hittade till vår gata med en säck julklappar vid etttiden. Lilla A blev glad och tomten fick en lång, lång kram. Innan han gick för att försöka få sin skoter lagad.
Jag brukade skriva upp i min dagbok vad jag fått i julklapp och av vem. Men hon är ju lite för liten för det så jag tänkte att jag gör det åt henne här. :)
Säcken innehöll Apple Jack med ladugården och lite småsaker.
Pet shop djur. De har såna på dagis men hemma har hon inte haft några.
(Förutom de tre hon fått i en pet shop-julkalender.)
Buzz Lightyear blev en populär julklapp som jag fyndade via köp och sälj lite så där i sista minuten. (En kompis son sålde den så jag var snabb att köpa.) Ibland låter det som att han svär om man inte lyssnar ordentligt. Roligt för hela sällskapet. :)
Trosor fick hon också med olika motiv från Disney.
Tidigare på dagen kom jag med en kartong nya byxor och t-shirts i nya storleken som jag namnmärkt. (Det i garderoben börjar vara för smått.) Då hade hon inte fått några julklappar ännu och uttryckte sig så här om presenten:
- Men Mamma. Jag vill ju ha leksaker. Det här var ju helt fel...
I övrigt fick hon av nya färgpennor och "Monsters vs Aliens" (dvd).

Mormor kom efter lunch och gav både födelsedagspresent (ett rosa förklä) och julklapp. Det var två par leggings och två par rosa velourbyxor. Perfekt till dagis! Sen fick hon leksak också.
Belle från "Skönheten och Odjuret".
Sen lagade vi lite mat.
Syrran hade gjort förrätten. Ärtsoppa med parmesanstänger.
Jag hade gjort italiensk potatiska, krämig savoykål, rödvinsås och oxfilé till varmrätt. Men jag gjorde nått fel och stektermometern visade bara 50 grader så köttet fick vara inne för länge och då blev det rätt tråkigt. Nåja, man kan inte lyckas jämt tydligen. Det var i alla fall ätbart.

A fick äntligen öppna sina julklappar.
När man är fyra år blir man glad för allt. Varje paket kom hon glatt och visade upp.
Åh mamma pappa kolla vad jag fick!
Det stora paketet från morfars innehöll en Merida klänningen. Hon provade den
och den är i växten, men inte så att den släpar i golvet.
Farmor gav henne också leksaker.
Gaston och Rapunzels mamma Gothel. 
Monsterpussel och monster memory. Det spelade vi en gång innan läggdags.
Perfekt resestorlek på förpackningen.
Sov gjorde hon till sist i sin nya Tingelingpyjamas.
Så nu leker hon glatt i sitt rum med alla sakerna.
Igårkväll var det svårt att slita sig från leksakerna. Hon hade nästan inte tid att gå och lägga sig men till slut gjorde hon det och somnade direkt. Vaknade och kom tassande till våran säng. Inatt hörde vi henne smågrina och säga: Dumma tomten. Undrar just vad hon drömde?



Tack så mycket för igår allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar