Sidor

söndag, april 20, 2014

Påsk 2014


Påsk i stugan stod på schemat för denna lilla familj i helgen. Maken åkte upp redan onsdag med dottern och sin yngsta son. Jag jobbade halvdag torsdag men så snart det var slut så åkte jag upp med min syster och systerson.
På vägen såg vi renar. Man får hålla utkik efter dem när man kör mot stugan.
Reinders by the road. Watch out while driving up here.
Detta har ju lite smått blivit en matblogg så jag börjar med vad vi ätit. Gasolen pyste ut genom ett hål i slangen. Maken lagade det men då hade vi mycket lite gasol kvar. Man får vara nöjd att ingen kom till skade i alla fall. Så maten fick tillagas på elden utomhus. Hamburgare och pannkaka känns väl som självklara val där upp på fjället.
Outdoor cooking. Batter pudding re-fried over the open fire. An outdoor classic dish.
Vi hittade även pappas fjällkaffepanna. Så vi kunde få kaffe också.
Grillade mashmallows.
I övrigt hade jag med mig en västerbottensostpaj (den bästa varianten) med romröra (2 burkar rommix, 1 finhackad rödlök och en halv burk creme fraiche) vilket var gott och lyxigt. Så det ska jag nog alltid ha med mig hädanefter.
På påskafton grillade maken kött ute på elden och så åt vi den med potatissallad. Mums. Så det fick ingen nöd på oss fast vi inte hade någon spis. I övrigt hade vi det också lugnt och skönt och bra. Harmoniskt.
Svårt att känna annat än lugnet med den utsikten över nipsort. När jag var liten och hos farmor sa hon att tomten bor där. Å att jag skulle snyta mig så hårt så björnen oppå nipsort hörde mig. (Då tog man i ordentligt.) Så jag lämnar utedassdörren öppen och beundrar utsikten, insuper fjällets friska luft istället för unken ja ni vet. Vackra vyer där uppe i Laisvall.

Dottern beundrar den lilla fisken och fick sedan i uppdrag att slänga i den igen.
Vilket hon vågade.
Solar näsan.

Det tog ett tag innan barnen upptäckte sovloftet, men sen skulle dom dit ofta.

Glada barn som är glad över att åka hem också.
Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar