Sidor

fredag, juni 13, 2014

Min lätta rabarberpaj

Trädgården erbjuder just nu en hel del rabarber och det gäller ju att plocka dom innan de blir tjocka och hårda. Så jag har kokat rabarbersaft och idag blev det en rabarberpaj. Denna variant är verkligen väldigt lätt. Om man har många gäster eller mycket rabarber kan man göra i en långpanna som det ursprungliga receptet (mått i parentes). Jag gjorde en mer lämplig storlek.


Min lätta rabarberpaj
Fyllning:
300 g rabarber (1,5 kg)
1 dl socker (3-4 dl)
1 msk potatismjöl (4 msk)

Pajdeg:
100 gram smör (300 gram)
0,5 dl socker (1,5 dl)
3 dl vetemjöl (9 dl)

Gör så här:
Skölj och skär rabarbern i bitar. Lägg i en ugnsfast form (eller en mindre långpanna). Blanda socker och potatismjöl och häll över rabarbern.
Smält smöret, rör ner socker och mjöl och täck rabarbern.
Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter på 225 grader.

Jag föredrar paj ljummen-varm, receptet säger att den ska serveras kall så det är en smaksak. Jag valde att servera med vaniljvisp men glass fungerar också.
Receptet kommer ur "Pasta, paj, pirog och pizza" av Barbro Lönnegren. I det receptet var det hälften vetemjöl och hälften havregryn men jag hade slut havregryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar