Sidor

onsdag, juni 18, 2014

Stacciatella

Jag ville verkligen ha "Lomelinos glass" och köpte den nästan direkt. Sen fick den vara oanvänd tills nu. Inte obläddrad men någon glass har jag inte gjort. Förra sommaren bakade jag inte ens. Så nu ska den komma till användning. Jag köpte tre förpackningar av Chosig på Ikea. (Glassformar i 6-pack.) Så nu har jag fyra. Jag kan alltså göra 24 glasspinnar samtidigt. Det här receptet är lagom för att fylla en form, lite drygt (ca 8 st om jag minns rätt).
Stacciatella (Vaniljglass med chokladbitar)
1,5 dl standardmjölk
1 dl strösocker
2,5 dl vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
100 g mjölkchoklad (eller mörk)

Gör så här:
Rör ihop mjölk och socker till sockret löst upp sig. Blanda i grädde och vaniljpulver. Kör i glassmaskin och smält chokladen. Ringla ner chokladen i en tunn stråle medan maskinen snurrar, just innan glassen är klar.
Ställ sedan in i frysen.
(Eller fyll glassformarna, stick ner pinnarna och ställ sedan in i frysen ett par timmar.)

Jag valde mjölkchoklad så att det skulle gå hem hos alla barnen och lillan gillade den i alla fall.
Receptet från Lomelinos glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar