Sidor

söndag, augusti 17, 2014

Torsk med dill och citronsås


Torsk med dill och citronsås (4 portioner)
500-1000 g färskpotatis
600 g torsk
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3 msk smör
1,5 msk vetemjöl
1 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 krm salt
1 citron
En halv kruka dill

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och koka 500 gram färskpotatis.
Skär torsken i portionsbitar och krydda med salt och peppar. Lägg fisken i en smörad ungsform och tillaga i ugnen 15-18 minuter tills fisken är färdig.
Under tiden gör du citronsåsen.
Smält 3 msk smör och vispa ner 1,5 msk vetemjöl. Häll i 1 dl vatten, 2 krm salt och buljongtärningen. Låt sjuda 5-7 minuter. Riv skal och pressa citron som du rör ner i såsen med dillen.

Servera gärna med kokt broccoli och ärtor, samt potatisen.
Recept från Linas barnkasse.

Det var bara lillan och jag som var hemma och åt mat. Så jag tinade bara upp två filéer. Hon gillade inte maten. Ärtorna tyckte hon om en fisken hade jag nog kryddat lite för mycket. Hon gillar bara rooooosa fisk säger hon. Men hon får nog prova igen för jag har inventerat frysen och sett att jag minsann har två paket torsk som ska ätas upp. Dock kan jag hålla med om att det finns godare torsk-recept...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar