Sidor

måndag, oktober 27, 2014

Älgkött


I helgen trodde jag nästan att jag saknade den stora frysboxen som stod och brummade i källaren. Men sen rymdes allt älgkött in i frysen i alla fall.
Massor av mat ska det bli, fast jag har lite dåligt med recept märker jag. I Bonniers kokbok fanns två med älgkött. Det kan bli några tjälknölar också. En köttsoppa lär det bli också. Sedan får vi se vad det blir. Köttfärsen kan bli lite av varje...

När jag skulle mala ner de mindre fina bitarna funderade inte min ärvda Electrolux assistent. Kvarnen rörde sig inte fast motorn gick. Det bara klapprade och smällde hur jag än satte fast den. Trist, men jag får konstatera att den nog gett upp. Den har ändå fungerat i många, många år. När jag fick den hade min mormor haft den hur länge som helst.

Älgköttet tog jag med mig i köttskålen och åkte hem till min pappa. Lyckligtvis hade de just köpt en ny assistent. Han hjälpte mig att mala köttet och skar bort sånt som inte skulle vara med i köttfärsen. Så det var nog tur i oturen att min assistent inte fungerade för det hade nog inte blivit lika bra då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar