Sidor

fredag, oktober 24, 2014

Ratatouille med örtkeso och tagliatelle

I veckan är det meningen att jag ska blogga om Linas matkasse för Buzzador. Måndagkväll strax före åtta kom maten, den har nog aldrig varit så sen. Tisdag var pojkarna borta så vi åt på Max. Onsdag hann jag inte hem mellan dagaktivitetet och kvällsjobb. Så första rätten som vi provade igårkväll var en vegetarisk rätt. (Denna gång har jag valt originalkassen för att utvärdera den gentemot barnkassen som vi provat tidigare.)

Ratatouille.
Det blev gott! Dottern gillade det inte, men åt pasta. Pojkarna sa inget men åt inte särskilt mycket. Jag hade bjudit in min syster på middag och hon tyckte också att det var väldigt gott. Snabblagat var det också. Det skötte sig mestadels själv i ugnen och på spisen.


Rostad ratatouille (4 portioner)
1 aubergine
1 zucchini
0,5 gul lök
2 msk olivolja
1 tsk torkad rosmarin
0,5 tsk salt
1 burk passerade tomater
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk socker
1 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Skär lök, aubergin och zucchini i grova bitar och lägg i en smord långpanna. Ringla över oliolja, rosmarin och salt. Tillaga i ugnen 18-20 minuter tills grönsakerna fått färg.
I en rymlig kastrull låter du resten av ingredienserna koka i 8-10 minuter.
Vänd sedan ner de rostade grönsakerna.

Servera med örtkräm. Rör ihop följande:
1 burk keso
0,5 ask fryst gräslök
1 pressad vitlöksklyfta

Serveras med tagliatelle.


Mer om Linas matkasse i detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar