Sidor

måndag, november 10, 2014

Elle mat & vin inspiration

Internet lade av och barnet sov gott efter att vi byggt ihop ett par Tingelingpussel, jag som hade stora planer på att se lite Sons of anarchy. Istället läste jag igenom senaste Elle mat & vin. Jag var lite skeptisk eftersom det nu är julversionen av alla tidningar och när det kommer till julmat, då är jag näst intill Grinchen. 
Men jag blev positivt överraskad. Det fanns många recept som jag vill prova. Så det här inlägget är mest för mig själv, så jag ska minnas i vilken tidning de fanns.
Fläskfilé med rotsaker och vintips.
Fläskfilén med rotsaker ska jag definitivt prova. Jag såg att det är systrarna Eisenman (Två systrars… kokböckerna) så det är ju inte så konstigt att det lät och såg gott ut. Jag tänkte slå att jag ska köpa det rekommenderade vinet till också. Sånt är lite roligt.

Högrev i gryta serverat med nötigt ris.
Jag har en högrev i frysen, minst en i alla fall. Det är älg och det borde passa bra ändå. Det står ju inte vilket djur högreven ska komma ifrån och i en mumsig gryta blir det säkert toppengott. Mitt enda problem med att prova det här receptet är: 1 flaska vin.
Det känns lite slösigt att hälla ner en hel vinare i maten. Vi får se hur det blir, kanske jag späder med lite alkoholfritt så det i alla fall blir 2 glas kvar att dela på till när maten ska ätas.

Mackorna till vänster såg förresten också otroligt goda ut. Jag gillar mackor. Mackor är mums. (Det måste vara den norska arvsmassan som gör det för när jag var singel åt jag oftast mackor till middag.)
Kycklingenchiladas.
Barnen har velat ha kycklingtacos och nu ska de få kycklingenchiladas. Serverat med pico de gallo och gucamole. Det blir gott, det förstås. De hade ett intressant reportage med en tjej som lagar mat till filminspelningar (hon har släppt en kokbok nyligen), det ska bli intressant att läsa.
Marockansk couscoussallad och rödbetsdipp med knapriga pitachips.
Här har vi även några sidor till matkultursutmaningen. Det dog visserligen när jag var tvungen att börja med Norge. Marocko är rätt långt ner på listan och jag måste ha lite regler, dvs att jag inte får googla recept utan måste hitta ländernas mat i min egen bokhylla. Tur att tidningarna också står där!

Malaysisk mat fanns det också, men när det står panir går mina tankar till Indien. Där har jag inte varit än. Nåja, panir är gott.
Karamelliserade pepparkakskuber - säg det högt några gånger. *Dreggel*
Det var förstås en hel del jul också. Baka med barnen och gör pepparkakshus. Jag fastnade dock för den här sidan. Det är snittar med mjuk pepparkaka som steks och sedan brie och såna där goda gula småfrukter. DET måste jag verkligen prova.
Kanske tillsammans med årets Blossaglögg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar