Sidor

måndag, november 03, 2014

Kalkonfärsbullar i kokosmjölk med ingefära och koriander

Ikväll bjuder jag mig själv och barnen på rester av kalkonfärsbullarna. Det är godare än det låter! Pojkarna har bara inte förstått det och smet iväg och åt pizza igår, så då åt jag och lillan sushirester istället och sparade dessa till idag. Så den smitningen gick inte så bra för dom. :)

Kalkonfärsbullar i kokosmjölk med ingefära och koriander
0,5 st gul lök
2 msk ingefära
500 gram kalkonfärs
2 pressade vitlöksklyftor
0,5 ask frusen koriander
Rivet skal av en halv lime
1 tsk salt
1 krm saltpeppar
200 ml kokosmjölk
1 dl vatten
1 dl mjölk
0,5 st kycklingbuljongtärning
2 msk fisksås
Rivet skal och saft av en halv lime
1 tsk strösocker

Finhacka löken och ingefäran. Blanda med kalkonfärsen, limeskal, koriander, vitlöks, salt och peppar.
Häll kokmjölken i en stekgryta. Tillsätt vatten, mjölk, buljongtärning, fisksås, finrivet skal och saft av en halv lime och sockret. Låt koka 6-8 minuter.
Under tiden formar du färsen till 16 bollar som du sedan lägger ner i såsen och låter sjuda 5-6 minuter.
(Lägg sedan gärna ner delade körsbärstomater (1 ask) och en broccoli i buketter. och låt sjuda 3-4 minuter. eller tills kalkonfärsbullarna är klara.)

Servera med 3,5 dl ris som du kokat. Gärna jasminris.

Eftersom vi provade det här receptet rätt länge efter matkassen kom så hade broccolin blivit gul och dottern hade ätit upp alla körsbärstomaterna. Så vi hade bara lite delade tomater i grytan, men det var gott.

Jag känner mig faktiskt lite less på att laga mat nu. Så det är tur för mig att min man kommer hem uppvilad efter två veckors matlagningssemester på Nordsjön. Bortskämd med jättegod proffslagad mat måste han ju vara supersugen på att laga middag. Dessutom kommer en ny Linas barnkasse idag, så middagarna är planerade fem dagar framåt. Vi behöver inte ens prata om vad vi ska handla, det är redan klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar