Sidor

tisdag, januari 06, 2015

Restaurang CG:s i Luleå

Eftersom vi fick vänta så länge på att få hotellrummet tog vi det lugnt och gick sedan till restaurang CG som skulle ha ett bord 20:30. Vi gick lite tidigare eftersom vi hoppades att någon ville gå tidigare (nej, det vill dom inte och jag förstår varför).
Så vi tog oss varsin jättegod drink. Nu minns jag inte vad den hette men det var en ovanlig sorts Mojito. Vi hann prata en del med bartendern också, han berättade att restaurangen i princip varit lika fullbokad som denna kväll sedan de öppnade för tre år sedan. Inte illa för den som äger stället och det var bra med personal, alla jobbade på och man upplevde inte att någon stod och hängde medan det saknades service. Bra helt enkelt.



Vinet, när vi fått vårt bord. Vi serverades även smaksatt smör och brödbitar.
Maken beställde en kantarelltoast till förrätt. Den var så god!
"Smörstekt toast med gräddstuvade kantareller, långkok på oxrygg och västerbottensost."
Maken körde på klassikern - "Grillad oxfilé, serveras med bearnaisesås och valfri potatis".
Han valde potatisgratäng. 
Min huvudrätt, jag valde ren. Varje tugga var fantastisk!
"Grillad renytterfilé med västerbottensostcrème, rotfrukter, Luleå-shiitake och rödvinssky. Serveras med potatispuré."
Rödvinsskyn behövde jag inte ens, det var så mycket gott på tallriken ändå.
Nöjd och mätt man.
Vi blev så mätta så vi orkade ingen dessert, vi orkade inte ens drick upp vinet. Istället gick vi till hotelrummet och sov nio timmar. Men oj, vilken god mat!

Restaurangen behöver knappast några rekommendationer men jag rekommenderar den. Jag vill så väldigt gärna äta där igen någon gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar