Sidor

fredag, februari 20, 2015

Picklad rödlök

 Picklad rödlök
1 st stor rödlök
0,5 msk socker
0,5 dl rödvinsvinäger
1 msk olivolja
flingsalt

Skala och skiva rödlöken i tunna ringar. Blanda socker, rödvinsvinäger, olivolja och salt i en burk. Lägg i den skivade rödlöken och sätt på ett lock. Skaka burken så all lök täcks av lagen. Skaka burken lite då och då. Efter 30 minuter är löken klar att äta.
Förvara burken i kylen.

Den kan man äta till tacos till exempel. Eftersom det går fort hinner du fixa till kvällens fredagstacos - om du vill prova.
Jag hittade receptet i Linnéas skafferi, men det var inte riktigt receptet jag söker. Jag letar en sötare rödlök utan vinägersmak. Det kanske är karamelliserad rödlök? Jag får googla vidare. Om inte någon har länktips på det jag letar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar