Sidor

måndag, mars 16, 2015

Frusen amerikansk chokladpaj

Denna gjorde jag några gånger medan jag fortfarande bodde hemma (tidiga 90-talet om du vill att jag är mer exakt), en klassiker med andra ord. Den är åt frusen cheesecake hållet. Då tyckte jag att den var komplicerad. Det var nog att dela äggen gissar jag då det är lite kladdigt, men behärskar man att skilja på äggula och äggvita är det inget problem, utan lätt.

Frusen amerikansk chokladpaj (8-10 portioner minst)
Pajskal
12 st digestive kex (krossa eller mixa)
100 gram smält smör.

Rör ihop och tryck ut i en pajform.

Fyllning
3 ägg
130 gram philadelphia original (i kokboken står det två små paket, minns ni att philadelphiaosten såldes i små silvriga smörpaketsförpackningar á 65 gram?)
0,5 dl strösocker
2 dl crème fraiche eller vispgrädde
200 gram mörk blockchoklad. (Eller 100 gram mörk och 100 gram mjölk, jag testade bara mjölkchoklad denna gång och det fungerar också.)

Skilj gulorna från vitorna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Vispa sedan äggulorna med philadelphiaosten, tillsätt socker och crème fraiche. Smält chokladen och häll ner i  en fin stråle i smeten. Vänd till sist ner äggvitorna så de blandas i smeten ordentligt men inte ner. Smaka - vill du ha mer socker?
Häll smeten i pajskalet. Täck formen och ställ i frysen i minst fyra timmar. Ta ut ca 30 minuter före pajen ska ätas.

Du kan med fördel garnera med spritsad grädde och frukt, t ex kiwi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar