Sidor

tisdag, maj 19, 2015

Fetaostbakad lax med soltorkade tomater och zucchini

Fetaostbakad lax med soltorkade tomater och zucchini (4 portioner)
600 gram laxfilé
150 gram smulad fetaost
50 gram strimlade soltorkade tomater
1 zucchini i stavar
1 msk olivolja
Salt & Svartpeppar

Gör så här:
Lägg laxen i en ugnsform och snitta fisken, tryck ner ost och soltorkade tomater så gott det går. Fördela zucchinin runt om laxen och ringla över oljan. Salta och peppra.
Tillaga mitt i ugnen cirka 15 minuter.
(Med stektermometer är laxen perfekt vid 52 grader.)


Det var gott men jag tror att det blir ännu godare med rotsaker. Ungsbakade morötter är gott till lax med fetaost. Soltorkade tomater var mycket bra idé så det provar jag igen. Lite zucchini kan heller inte skada...
Denna dag råkade jag översteka laxen så det blev lite trist. Det blir bättre nästa gång.
Som den styvmor jag är lagade jag även korv i ugnen. Hur man nu kan välja ungsstekt korv när man erbjuds lax? Dottern fick lite av båda och åt först bara korven tills jag sa att hon var tvungen att smaka sin lax. Då mumsade hon i sig hela laxen (utan fetaost).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar