Sidor

söndag, juni 28, 2015

Helgen i bilder...

...så han som inte är här kan vara med på ett hörn.
Sista dagen på den vanliga förskolan blev torsdag eftersom jag fick ledigt på fredagen. Hon ville bjuda på något och jag sa ja och tänkte pinnglassar från konsum. Hon tänkte sig att vi skulle baka cupcakes så där rök den sovmorgonen. :)
Frostade cupcakes. Lillan fick bestämma och valde grönt. Jag testade att göra lite mörkare och ljusare grönt, det ser rätt trevligt ut måste jag säga...
Så till dekoren. Sockerblommor och strössel i olika former. Extra allt när en femåring får bestämma, själv gillar jag mer den lite mer återhållsamma stilen.
Men före vi åkte och bjöd på fika for vi på mitt (numera gamla) jobb och fikade smörgåstårta. Här är tårtan som chefen gjort och min busunge som snor en räka. Morsan var lite för koncentrerad på att fotografera ser jag. (Så får man ju absolut inte göra, big no no! enligt mig.)
Fikat är uppdukat. Jag hade fått stränga order om att jag bara skulle sätta mig ner och att HON skulle bjuda på fikat.
Glad och stolt tjej. Jag tycker å andra sidan att det är vemodigt att hon slutar förskolan, vi vet vad vi har (de bästa) men inte vad vi får (men jag hör dom är bra). I alla fall så fick jag en stor kram av en av fröknarna. Hon såg nog att jag behövde en...
På kvällen åt vi tacos. Två av pojkarna, dottern och hennes kompis och så jag. Helt klart värt att göra egna vetetortillas när vi är det antalet. Varsågod lite vardagsrealism, det blir mycket disk av tacos. Men det var gott!
När man har sovkompis är det förstås svårt att komma till ro. De pratade och jag sa till dem flera gånger att de skulle blunda och vara tysta men de hade så roligt. Så till slut la jag mig därinne. Den ena somnade halv elva och den andra en stund senare. Men å andra sidan bjöd de mig på sovmorgon dagen efter, så det fungerade bra.
Lördag när kompisen åkt hem lagom till lunch fick dottern mat och sen åkte vi till Ikea (Haparanda). Jag köpte lite saker vi behöver och dottern fick vara en timme i leklandet. Sen åt vi middag, jag gillar deras brygglunch och dottern gillar plättar och glass. En liten sväng till genom varuhuset och så körde vi hem. Väl hemma var det läggdags för den lilla.
Hon sov inget denna sväng. På vägen dit sa hon strax för Kalix "Asså mamma, jag ska aldrig mer följa dig på Ikea. Det är ju jättelångt!" men när jag frågade på hemvägen så sa hon att hon nog ska det i alla fall...
Idag blev det att slappa i solen, klippa gräset, åka på fotbollsträningen, laga middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar